mandag 4. mai 2009

Gulv til besvær.....

Det er særlig en ting som har gitt meg mange frustrasjoner etter at vi bygde vårt hus, og det er furugulvet! ( Jeg har det i tillegg både i kjøkken og stue, rom som brukes desidert mest!)
Jeg ville så gjerne ha det den gangen, fordi det passet så godt til stilen på huset, så jeg tenkte ikke særlig praktisk der og da. Og det har gitt meg en del hodebry i etterkant kan man si:) Gulvet er lutet og oljet fra produsent, så det skulle i utgangspunktet holde seg pent leeeenge, men den gang ei:(
Med tre barn og hund i huset, så er det nok ikke til å unnga at det både blir merker, misfarge og slitasje på et slikt gulv! Og jeg har nesten blitt gal av det stygge gulvet!
Nå har vi imidlertid OMSIDER tatt tak i "problemet", og begynnt å slipe det ned. Og det som er fint med furugulv, er jo at det ikke skal så mye til før det ser helt nytt ut igjen:)
Her ser dere forskjellen på det som er pusset, og slik som det var!

Og her ser dere spisekroken på kjøkkenet begynner å bli ferdig:) Vi tenkte at vi denne gangen skulle bruke en slitesterk gulvlakk blandet med litt hvit maling. Slik at det gulvet blir hvitere, men at strukturen synes igjennom. Jeg har vært inne på tanken på å male det helt hvitt, men jeg tror at det blir litt for mye hvitt for min del?! Noen som har forslag eller erfaringer i forhold til hva som er bra å bruke på furugulv, så er jeg veldig takknemlig for innspill :)En annen fordel som også oppstår når man sliper ned et gulv, er jo at man må ta en GRUNDIG rengjøring etterpå!! For maken til støving!?!
Hele huset blir dekket av et tykkt lag med sagspon!!
Kjære vene, her er det bare til å brette opp ermene og trå til!!

Ha en fin dag folkens!
Jeg blir ikke arbeidsledig med det første:)

Klem Linda

4 kommentarer:

  1. Huttetu for et arbeid du har skaffet deg!
    Men du verden så deilig etterpå...
    Synes forslaget ditt om lakk med litt hvit i høres fint ut, men har ikke erfaring med det selv, på gulv, men jeg har paneltak hvor jeg har "gjennomskinnelig" hvitt på.
    Jeg liker også godt at materialet synes, slik at det ikke virker for sterilt.

    Skulle tro en gulvprodusent eller malefirma kunne komme med gode råd.
    Det er jo ikke måte på hva som finnes av produkter, bare man vet hva man er ute etter.

    Ha en fin dag, du og skurefilla!
    klem G-C

    SvarSlett
  2. Forslaget ditt høres jo utrolig bra ut, men jeg ville nok godt å forhørt meg litt rundt forbi tror jeg. Det er litt av et arbeide, men du og du det kommer til å bli lekekrt. Og da er det jo verd det:) Ønsker deg en nydelig tirsdag:)

    SvarSlett
  3. Flott gulv med mange muligheter! Det blir nok fint uansett hva du velger, fint å se strukturen, men jeg elsker også malte furugulver jeg.. Ha en fin kveld! Klem-Mia

    SvarSlett
  4. Hei igjen, jeg har fått slipet alle gulvene her og etterpå har jeg strøket på ekstra hvit panellakk, deretter to strøk gulvlakk. Der jeg ville ha det enda hvitere tok jeg to lag panellakk før vanlig gulvlakk, samt puttet en liten dæsj:-) hvitmaling i selve lakken.... Gulvsliperen sa det var helt korrekt med hvit panellakk og så vanlig lakk. Med pigmenter i lakken så holder det seg lyst leeeenge! Det var mitt råd og min erfaring:-) Men kanskje du må tenke olje med hvitt i? Siden du har hund? Lakk kan man ikke legge våt klut på for å få hakket til å heve seg igjen... Nei, dette fikser du best selv;-) Klem og god tur fra M

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails