søndag 10. mai 2009

Herlige Praha...:)

Da er jeg tilbake (uheldigvis, vil jeg nesten si!!) etter en fantastisk helg i Praha. Helgen har vært innholdsrik og morsom, og vi har virkelig fått kost oss masse:)
Vi sjekket torsdag formiddag inn på Ventana Hotel Prague. Det var et forholdsvis lite, men veldig koselig femstjernes hotell med nydelige rom og alle fasiliteter:)
På torsdagen ruslet vi litt rundt i Praha's gater og gjorde oss litt kjent i området. Vi satte oss ned på en koselig ute-restaurant hvor vi spiste en deilig lunsj. Været var nydelig, og vi ble sittende ute i sola i flere timer!
Her er et bilde av den vakre byporten inn til den gamle bydelen av Praha:

På torsdag kveld ble det middag og litt for mye drikke vil noen kanskje si!? på Hard Rock Cafe. Maten der er alltid god, og jeg spiste den berømte Fajitas'en:) Nydelig, men veldig mye mat:)
Her er et bilde av kirken på torget i den gamle delen av Praha. Her er det berømte klokkespillet som splilles hver time, som har blitt en stor attraksjon. Det sies at mannen som designet dette, fikk øynene skåret ut etter at jobben var gjort ferdig,slik at han aldri skulle kunne lage noe tilsvarende igjen!?!Det var tydeligvis harde bud den gangen!

På fredag var det duket for hele 5 timer med guidet tur rundt omkring i den gamle delen av Praha. Det var ikke særlig sjakktrekk å bruke nye sko, selv om det var aldri så mye Ecco!? Mine stakkars føtter har ikke kommet seg til hektene enda :)
Her ser vi det berømte slottet:
Her får vi et lite innblikk i folkelivet på den berømte Karlsbroen, som er en av verdens vakreste og mest solide broer. Det myldret av liv og røre:) Utikten mot Gamlebyen i Praha fra Karlsbroen:
Været var nydelig hele helgen, med opp mot 25 grader og sol! Helt perfekt ramme:) På fredag kveld skulle vi oppleve en ekte middelalder-aften på restauranten The Seven Swabians

Her var det duket for middelalder-mat, magedansere og sverdslukere:) Alt i alt, en fasinerende opplevelse som gav en aldri så liten følelse fra de svunnende tider:)
På lørdag var det shopping som sto på programmet, og det hadde jeg virkelig gledet meg til:) Jeg kjøpte som seg hør og bør, en del krystall. Utrolig mye vakkert å få tak i!! Jeg skulle bare hatt så uendelig mye større kofferter! Det var noen lysekroner som var helt vanvittig store og vakre!
Det ble også til at jeg shoppet en del klær og sko, både til ungene, meg selv og mannen:) I Praha finnes det shopping-muligheter for absolutt alle!
Her ser dere et bilde av folkelivet på torget i Gamlebyen:) Vi fikk også vært innom den verdensberømte øl-puben "The Golden Tiger" som mange mener serverer verdens beste øl! Jeg finnes ikke øl-drikker, men jeg kan i alle fall skryte av at jeg har drukket en halvliter av det aller beste ølet i verden:))
På lørdag kveld hadde vi bestillt bord på Praha's beste steakhouse, Cowboys. Der må man være tidlig ute for å få bestillt bord! ...og jeg skjønner nå hvorfor! Vi satt ute på en innglasset takterasse med utsikt utover hele Praha. Det var fantastisk flott der! Maten besto av en forett med gratinert kylling med forskjellige typer nydelig dip og urtebrød. Hovedretten, som het "surf and turf, og som var en blanding av scampi og førsteklasses indrefilet, smakte bare himmelsk! Her ser dere et bilde av hovedretten:
Desserten kan ikke beskrives som noe dårligere, en fantastisk god ostekake, med hjemmelaget is og jordbær.
Nå tror jeg rett og slett at jeg kommer til å være mett i ukesvis!
Og til slutt, nesen hjemover i dag...
1 time og 35 minutter med fly til Rygge og 25 minutter med bil fra flyplassen og hjem. Da er det virkelig ingen sak og ta seg en liten svipptur til Praha.
Det gjør jeg gjerne igjen....om ikke så altfor lenge :)
For dere som lurer på å ta en tur til Praha, ikke lur!! Bare gjør det! En fantastisk opplevelese :o)
Ha en fin kveld alle sammen!
Klem Linda

15 kommentarer:

  1. Høres ut som dere har hatt en perfekt tur med opplevelser, god mat og drikke!! Og ikke minst...shopping!!
    Kjempefine bilder...og det blir gjerne en tur på meg der en gang!!!

    ha en fin kveld:o)

    SvarSlett
  2. Det høres ut som du har hatt en fantastisk tur.
    Jeg håper jeg kommer til Praha snart, mannen har vært der 3 ganger uten meg, neste gang vil jeg være med.
    Ha en fin uke.
    Klem Marilyn

    SvarSlett
  3. Fantastisk reisebrev!!
    Føltes nesten som jeg var litt med jeg.. :))
    Skjønner dere har virkelig kost dere...man trenger slikt i en travel hverdag!
    Tusen takk for at du delte den flotte opplevelsen med oss Linda!
    Klem fra Gunn-Cathrine

    SvarSlett
  4. Nå har jeg kost meg med reisebrevet ditt!! Praha frister,uten tvil!!

    SvarSlett
  5. Ser ut som du har hatt en topp tur, Linda!: ) Flotte bilder fra Praha. Har alltid hatt lyst til å dra dit selv..

    Ønsker deg en fortsatt fin kveld!: )

    Klem

    SvarSlett
  6. Så moro å lese om turen deres :)
    Har skikkelig kost dere skjønner jeg :)
    Har aldri vært i Praha før, men det frister når jeg hører hvordan dere hadde det..

    Klem,Kari

    SvarSlett
  7. Praha er en herlig by, enig med deg i det, især på denne tiden av året.
    Drar gjerne dit igjen, Har nettopp vert i København, kjekt det og og 24juni står Amsterdam for tur.
    Ha en fin ny uke.

    SvarSlett
  8. Det hørtes jammen deilig ut. Skjønner at jeg må ta en tur ril Praha om ikke så alt for lenge:-)
    Jeg drikker heller ikke øl, klarer bare ikke å synes det er godt altså:-) Men selvfølgelig må man prøve verdens beste.

    Klem

    SvarSlett
  9. Ser ut som du har hatt det toppers, ja. Har vært i Riga, men bare mellomlandet i Praha...som du sier det er jo ikke langt. Så en dag...Morro å reise!

    SvarSlett
  10. HEi!
    Ser ut som om du har hatt en kjempefin tur til Praha! JEg har aldri vært der selv, men kjenner mange som har tatt turen dit og alle har mye positivt å si! Så kanskje det blir en tur på meg og Roy en gang? ;)

    SvarSlett
  11. Så deilig med en liten avstikker i hverdagen! Høres ut som dere har kosa dere!

    Bare så at du hadde pussa ned kjøkken-gulvet i et annet innlegg her.. Vi satte inn vårt stue-gulv med hvit Faxe-grønnsåpe. Smurte på 2-3 lag med ublanda såpe, og det er jeg kjempe-fornøyd med! Etterpå er det bare å vaske gulvet med den, men litt utblanda i vann. Gulvet ser ut som nytt hver gang!

    Ha en fin dag! Klem Nina

    SvarSlett
  12. Så herlig med Praha!
    Der har jeg aldri vært.. Høres spennede ut:)
    Å flotte bilder dere har tatt!!

    Sprøytemalinga av 2. etg fill vi en maler til å gjøre. dekket til vinduer og dekket til gulv.
    Tok alt av lister, vinduskarmer, vegger og tak.
    Ble STRØKENT!! Kjempe fornøyd;) Absolutt å anbefale!

    God klem:)

    SvarSlett
  13. Ser ut som en herlig opplevelsestur...
    Nydelig kjøkken har du også. Mitt kjøkken er så lite at jeg må gå ut for å tenke!!

    Ha en fin dag videre..
    klem

    SvarSlett
  14. Dette hørtes bare helt topp ut. Skal nok ikke bli lenge til vi drar til Praha heller nei skjønner jeg. Vi har snakket en stund om en storby reise. Og måten du beskriver byen, og de flotte bildene du viser. gjør vel valget ganske enkelt. Hvordan var prisene der da? Er det ikke ganske rimelig der?
    klem

    SvarSlett
  15. Høres ut som dere har hatt en flott tur, har vært i Praha endel ganger og like flott å komme tilbake hver gang, første turen min var som 18 åring med en haug med "gale" ungdommer..

    Nå har jeg forresten sett igjennom bloggen, din fra vinter, jul, påske, hytteturer og gulv.
    En kjempekoselig blogg så jeg kommer tilbake, og har lagt deg til i listen min:)
    Jeg, må virkelig prøve å gjøre det samme med gulvet som du har gjort, vi har lagt furugulv på rommet til frøkna, det var lut/lakket fra produsent, ser nå at der teppet har vært er det skjolder...


    Håper du og dine får en flott 17 mai og at solen vil skinne på østlandet i år.

    Klem fra Eli

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails